Wydrukuj tę stronę

TPMS

http://www.tiptopopony.pl/uploads/images/01%20baner%20srodek%202015/tpms2.jpg

Co to jest TPMS?


System kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na bieżąco monitoruje ciśnienie powietrza w oponie. Istnieją dwa różne typy systemów: bezpośredni (pomiar ciśnienia za pomocą czujnika w feldze), oraz pośredni (pomiar za pomocą czujnika ABS w aucie). Wyświetlacz na desce rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowcę, jeżeli system wychwyci spadek ciśnienia w jednej lub więcej opon.

http://www.alcar.pl/99921_PL.png?exp=24568917646705

TPMS spełnia trzy funkcje:

  • Zwiększa bezpieczeństwo jazdy
  • Zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa spowodowanego zmniejszonym ciśnieniem w oponach
  • Zapobiega zwiększonemu zużyciu ogumienia spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem w oponach

 

TPMS, a zakup felg
Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie felg?

http://www.alcar.pl/99940_PL.png?exp=24568917646947

Jeśli pojazd jest już wyposażony w TPMS to należy ustalić, czy jest to system pośredni czy bezpośredni. W pierwszym przypadku, felgi można kupić w tradycyjny sposób, gdyż ich zakup nie wpłynie w żaden sposób na zamontowany w aucie system TPMS.

Jeśli w Twoim aucie TPMS jest systemem bezpośrednim, wówczas należy przy zakupie felg zwrócić uwagę na następujące kwestie:

1. Czy wybrany model/wzór felgi spełnia wszystkie wymagania dotyczące montażu czujnika TPMS?
2. Ze względu na złożoność technologii TPMS, zalecamy korzystanie z pomocy wyłącznie specjalistycznych firm. Warsztaty te są wyposażone w odpowiedni sprzęt programujący, oraz narzędzia do wymiany opon, konserwacji i rozwiązywania innych problemów (np. ostrzeżenie na wyświetlaczu)!


Dane techniczne oraz informacje dotyczące konserwacji i serwisu czujników TPMS.


Jakie różnice występują pomiędzy systemem bezpośrednim, a pośrednim?

Bezpośredni system dokonuje pomiaru ciśnienia w oponach przez czujnik zintegrowany z kołem, a informacje są przenoszone bezprzewodowo do urządzenia kontrolującego w pojeździe. Różne wyświetlacze, poszczególnych modeli aut dostarczają kierowcy informacje o bieżącej wartości ciśnienia albo ostrzeżenie, kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. Takie systemy są bardzo precyzyjne, ponieważ monitorują ciśnienie bezpośrednio dla każdego koła.

Jak działa system pośredni?

Za pomocą systemu pośredniego, zintegrowane z ABS i trakcją czujniki monitorują poszczególne prędkości obrotowe kół. Różnice mogą się pojawić w momencie spadku ciśnienia w oponach, a ponadto, ciśnienie zależne jest od oscylacji kół i jest mierzone przez zaawansowany proces przetwarzania sygnału. Każda zmiana w postaci jakiegokolwiek spadku ciśnienia jest natychmiast wychwytywana.

Jakie są wady i zalety takich systemów?

Bezpośredni TPMS pozwala na bardzo precyzyjne zbieranie danych i posiada dodatkowe funkcje, takie jak rozpoznanie pozycji opon, wykrywanie utraty ciśnienia podczas postoju pojazdu i monitorowanie ciśnienia powietrza w oponie koła zapasowego. Jednakże system ten wymaga poniesienia dodatkowych kosztów i szczególnej uwagi przy wymianie opon, czy ich konserwacji. Wszystkie opony w pojeździe (letnie, zimowe, zapasowe) muszą być wyposażone w prawidłowo działający czujnik.

TPMS pośredni jest mniej precyzyjny, ponieważ nie mierzy ani ciśnienia, ani temperatury w oponach, ponadto, nie wykrywa spadku ciśnienia podczas postoju auta. Jednak system jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu i mniej kosztowny, ponieważ koła nie są wyposażone w czujniki ciśnienia.

Jaki wpływ ma system TPMS na utrzymanie i serwis pojazdu?

Korzystanie z TPMS podczas jazdy, a także w obliczu kwestii utrzymania samochodu stwarza nowe wyzwania, zarówno dla kierowcy, jak i warsztatu:

Właściciel pojazdu, którego samochód jest wyposażony w bezpośredni system TPMS, nie będzie mógł samodzielnie zmienić opony, ale będzie potrzebować pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio dopasować, dokonać kalibracji i sprawdzić czujnik w kole. Ze względu na wprowadzenie rozporządzenia w całej UE , rozwój nowej technologii związanej z czujnikami TPMS spowoduje, że warsztaty wulkanizacyjne oraz specjalistyczne serwisy będą szkolić swoich pracowników i inwestować w niezbędny sprzęt.

Czy można samodzielnie właściwie dopasować bezpośredni system TPMS?

Montaż opon to kwestia związana z bezpieczeństwem, więc wymaga specjalistycznej wiedzy (np. umiejętne oszacowanie stanu zużycia opony, czy zastosowanie odpowiedniego momentu dokręcania śrub). Dlatego ALCAR zaleca dokonywanie tego typu prac i usług wyłącznie w wyspecjalizowanych warsztatach i serwisach.


Bezpośrednie systemy TPMS to także różne nowe wymagania techniczne:

Konieczność kontroli zaworu przy każdej wymianie kół, aby zapobiec jego zużycu.

Dla nowych opon: w celu zapewnienia sprawnej komunikacji pomiędzy czujnikiem a odbiornikiem TPMS, należy dokonać nowej konfiguracji czujników do pojazdu, w sytuacji, gdy są używane nowe czujniki (nowy ID czujnika) bądź następuje zmiana położenia kół wyposażonych w czujniki.

Podczas wymiany opon należy dokładnie sprawdzić stan naładowania baterii czujników.

http://www.alcar.pl/99922_PL.png?exp=24568917646719

Mój samochód nie jest wyposażony w TPMS, czy należy doposażyć auto?

Pojazdy, które podlegają obowiązkowi posiadania TPMS będą już wyposażone w pośredni lub bezpośredni TPMS przez producenta pojazdu, gdyż w przeciwnym razie pojazd nie otrzyma homologacji i innych zezwoleń uprawniających go do normalnego ruchu w każdym z państw członkowskich UE.


Doposażanie auta w instalację TPMS nie jest obowiązkowe.

http://www.alcar.pl/99978_PL.jpeg?exp=24568917647117

http://ressources.blogdumoderateur.com/2013/08/logo-google-maps.pngTutaj nas znajdziesz!
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8l4H_Pw05br9PX2DOpOQyXVVHUa6vnNIxf1YDs6mDm42Q-yNshuNqD53pTutaj nas znajdziesz! http://www.veryicon.com/icon/png/System/Icons8%20Metro%20Style/It%20Infrastructure%20Domain.png Tutaj nas znajdziesz!