Wydrukuj tę stronę

Pierścienie centrujące

Pierścienie centrujące

Matryce to najdroższy element w procesie produkcji felg aluminiowych. Każdy model felgi o innym rozstawie śrub, ET i średnicy otworu centrującego wymaga oddzielnej matrycy, a przynajmniej jej części. To znacznie zwiększa koszty. Producenci radzą sobie jednak z tym problemem wytwarzając felgi w pewnym zakresie uniwersalne. O ile średnica koła czy rozstaw śrub montażowych muszą być dokładnie zachowane, o tyle pozostałe wymiary felgi pozwalają na pewne odchyłki i wykorzystanie jednej matrycy do produkcji tarcz do różnych samochodów. Dotyczy to m. in. otworu centrującego. Można go wykonać o dużej średnicy np. 73mm, dzięki czemu koło "wejdzie" na wszystkie mniejsze piasty, czyli np. 56,1mm (Honda), 57mm (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) czy 66,5mm (Mercedes Benz). Oczywiście w powyższym przykładzie pomijamy kwestię innego rozstawu śrub.

Pierścienie centrujące

Różnica w średnicy otworu centrującego i piasty nie pozostaje jednak bez wpływu na montaż koła i warunki jazdy. Powstały luz powoduje niecentryczny montaż felgi na piastę, co później objawia się drżeniem kierownicy, podwyższonym hałasem i szybszym zużywaniem się elementów zawieszenia. Same śruby lub nakrętki nie umożliwiają wycentrowania felgi. Nawet stopniowe przykręcanie ich na krzyż nie ułoży koła symetrycznie. Problem rozwiązuje jedynie pierścień wypełniający luz pomiędzy felgą a piastą i centrujący koło tak, aby po dokręceniu było dokładnie w osi.

Pierścienie centrujące są niezbędne do prawidłowego montażu praktycznie wszystkich felg uniwersalnych oraz przy montażu felg aluminiowych od samochodów innych marek.

Pierścienie TPI

Zachęcamy do skorzystania z produktów TPI. Oferujemy ponad 130 modeli wysokiej jakości pierścieni centrujących. Szeroki asortyment i uniwersalny kształt pozwalają na dobranie odpowiedniego rozmiaru do większości felg alu. Stosując jakościowe pierścienie centrujące zapewnisz sobie większy komfort jazdy i wydłużysz żywotność zawieszenia pojazdu.

Pierścienie centrujące

  • Materiał - kompozyt ABS + włókno szklane. Nie odkształca się i nie kruszy w zakresie temperatur od -40 do 100C. W odróżnieniu od pierścieni stalowych nie reaguje z aluminium i nie zapieka się na piaście lub w feldze. Jednocześnie gwarantuje odpowiednią wytrzymałość.
  • Kształt - uniwersalny, wysokość pierścienia centrującego to typowe 12,75mm. Pasuje do większości felg alu dostępnych na rynku.
  • Stożkowy kołnierz - ułatwia prawidłowe osadzenie pierścienia centrującego w feldze aluminiowej. Podczas montażu koła na pojazd zapobiega przesunięciu się pierścienia w głąb otworu centrującego felgi.
  • Zapinki Sure-Clip™ - podobnie jak kołnierz ułatwiają prawidłowe osadzenie pierścienia centrującego w feldze. Podczas montażu koła na pojazd zapobiegają wysunięciu się pierścienia z otworu centrującego felgi.

Przejechałeś się już na tanich pierścieniach centrujących ? Drgania kierownicy kosztowały Cię naprawę zawieszenia ? Nie eksperymentuj z produktami, pod którymi nikt się nie podpisuje. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest wydanie zaledwie kilku zł więcej na solidne markowe pierścienie.

Jeżeli zastanawiasz się nad inwestycją w pierścienie stalowe, to pamiętaj, że rolą pierścienia nie jest przenoszenie obciążeń podczas jazdy, a precyzyjne wycentrowanie koła na etapie montażu. Zdecydowana większość producentów felg, także wiodących europejskich, dołącza do swoich felg pierścienie kompozytowe, nie metalowe.

Asortyment pierścieni centrujących TPI

Poprawny dobór i montaż produktów zaprezentowanych na niniejszej stronie może wymagać wiedzy i umiejętności z zakresu mechaniki lub elektryki samochodowej. Jakiekolwiek wątpliwości odnośnie doboru i montażu należy skonsultować z serwisem świadczącym usługi w w/w zakresie lub z ASO danej marki pojazdu.


Dobór pierścieni centrujących

Pierścienie centrujące

Aby dobrać pierścień centrujący powinieneś znać dwa wymiary. Pierwszy wymiar to średnica piasty. Drugi to średnica otworu centralnego w feldze. Obie średnice należy zmierzyć z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra.

Pomiar średnic można wykonać samodzielnie. Wiąże się to jednak często z koniecznością zdjęcia koła. Jeżeli nie dysponujesz kluczem dynamometrycznym (jest niezbędny do poprawnego przykręcenie koła), to dobór pierścieni zleć serwisowi. Pokaż poniższą tabelę i poproś o wskazanie konkretnego modelu. Różnica w wymiarach rzędu 0.1mm jest dopuszczalna. Przykładowo jeżeli potrzebny jest pierścień 57.00 - 67.00, to można zastąpić go pierścieniem 57.10 - 67.10.

Przy montażu felg na pojazd pamiętaj, że pierścienie centrujące zawsze wkłada się do felgi, a nie na piastę. Po wpasowaniu pierścienia w felgę upewnij się, że płasko leży w gnieździe.


Jakie pierścienie centrujące wybrać ? Plastikowe, pełne, metalowe ?

Wśród części kierowców pokutuje opinia, że im pierścień centrujący jest mocniejszy, tym lepiej centruje koło w czasie jazdy. W związku z tym szukają pierścieni pełnych, z twardego tworzywa, najlepiej aluminiowych, a jeszcze lepiej - stalowych lub kewlarowych. Najczęściej ich nie znajdują, chyba że ktoś wykona takie pierścienie na zamówienie za duże pieniądze.

Pierścień centrujący nie musi być ani stalowy, ani aluminiowy, ani wykonany z pełnego, super twardego tworzywa. Najważniejszym parametrem pierścienia nie jest bowiem jego wytrzymałość na zgniatanie, ale dokładność wykonania. Pierścień centrujący pozycjonuje koło względem osi tylko i wyłącznie podczas montażu felgi na piastę. Felga jest następnie dokręcana za pomocą śrub lub nakrętek i to one podczas jazdy odpowiadają za utrzymanie koła na określonej pozycji względem osi.

Jeżeli koło samochodu jest niedostatecznie dokręcone i dochodzi do przemieszczania się felgi względem osi, to bez znaczenia jest materiał, z jakiego wykonano pierścień. Nawet stalowy pierścień ulegnie deformacji. Zamiast inwestować w metalowe pierścienie sugerujemy sprawdzenie stanu technicznego szpilek, nakrętek i śrub. Jeżeli na gwintach widać oznaki zużycia, to elementy te bezwzględnie kwalifikują się do wymiany. Zamiast inwestować w metalowe pierścienie sugerujemy także dokonywanie wymiany kół nie we własnym zakresie, ale w serwisie dysponującym kluczem dynamometrycznym. Pamiętaj, że dokręcenie kół należy skontrolować jeszcze raz po przejechaniu ok. 10km. Przy poprawnym dokręcaniu kół pierścienie centrujące wytrzymają kilka sezonów, także te z pozoru najsłabcze żeberkowane (tzw. puste).

Jeżeli pada pytanie - czy lepszy jest pierścień plastikowy czy metalowy zawsze odpowiadamy, że najlepszy jest pierścień dokładnie wykonany. Pierścienie centrujące TPI spełniają w tym zakresie najwyższe standardy.