Wydrukuj tę stronę

Opony zimowe na europejskich drogach.

Kierowcy podróżujący zimą na zagranicznych trasach powinni dokładnie zorientować się, jak od strony prawnej wygląda sytuacja wymagań względem opon zimowych w tej części Europy, do której się wybierają. Chociaż opony typu M+S nie są obowiązkowe w wielu  krajach Europy, niektóre odcinki górskich dróg na ich terytorium można pokonywać tylko na oponach zimowych lub w łańcuchach. Continental postanowił pomóc kierowcom i przygotował kompendium wiedzy prawnej dotyczącej stosowania ogumienia zimowego.


Przepisy europejskie:

W dalszym ciągu nic nie wskazuje na to, że zostaną wprowadzone ogólnoeuropejskie przepisy dotyczące opon zimowych. Jednak UE już w 1992 r. zdefiniowała, jak powinna wyglądać opona zimowa M+S. Są to „opony o bieżniku i strukturze zaprojektowanymi z myślą o zapewnieniu lepszej w porównaniu do normalnych opon charakterystyki prowadzenia na błocie i świeżym oraz topniejącym śniegu. Ogólnie można powiedzieć, że bieżnik opon M+S charakteryzuje się powiększonymi rowkami i/lub blokami, oddzielonymi większymi przerwami niż w przypadku normalnych opon". Na podstawie tej definicji dzisiejsze opony zimowe tak naprawdę wcale nie są oponami zimowymi. Na przykład, ContiWinterContact TS 810 Sport o specjalnej,  asymetrycznej konstrukcji bieżnika w sposób elegancki, a zarazem zaawansowany technicznie, łączą auto z nawierzchnią. Europejska definicja jasno precyzuje symbol płatka śniegu, który można znaleźć niemal na wszystkich wysokiej klasy oponach zimowych. Może być on umieszczany na oponach, które w testach wykazały co najmniej siedmioprocentowy wzrost wydajności hamowania na śniegu z użyciem ABS w porównaniu do standardowej opony z oznaczeniem M+S.

Austria:


W Austrii opony zimowe są obowiązkowe w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia. W tym czasie samochody poruszające się po drogach w warunkach zimowych nie mogą być wyposażone w opony letnie. Opony zimowe muszą posiadać bieżnik o minimalnej głębokości czterech milimetrów. Ponadto, na niektórych odcinkach drogi obowiązuje nakaz montażu łańcuchów. Kolce są dozwolone dla pojazdów do 3,5 t. W takim przypadku mają  zastosowanie odpowiednie ograniczenia prędkości.

Belgia, Holandia i Luksemburg:

Belgia, Holandia i Luksemburg nie słyną specjalnie ze sportów zimowych. Niemniej jednak, pojazdy powinny być wyposażone w opony zimowe. W górzystych rejonach wzdłuż granicy z Niemcami śnieg jest niemal pewny, a na pozostałych obszarach zimą występują często ujemne temperatury. Opony zimowe nie są jednak w tych krajach obowiązkowe a kolce zakazane.

Czechy:

Stosowanie opon zimowych jest wymagane przez prawo w Czechach, ale tylko na niektórych autostradach, np. D 1. Nakaz ten obowiązuje od 1 listopada do 31 marca, a przypominają o nim specjalne znaki drogowe.

Dania:

Duńczycy nie muszą zakładać opon zimowych, ale wielu z nich to robi. Kolce są dozwolone. Biorąc pod uwagę tutejsze temperatury powietrza zaleca się montaż opon zimowych.

Estonia:

Opony zimowe są obowiązkowe od 1 grudnia do końca lutego. W zależności jednak od panujących warunków pogodowych mogą być używane od października do kwietnia. Kolce nie są dozwolone w autach powyżej 3,5 tony.

Finlandia:

W Finlandii, opony zimowe są wymagane w okresie od 1 grudnia do końca lutego. Od 1999 roku przepis ten obowiązuje także zagranicznych kierowców.

Francja:

We Francji opony zimowe nie są wymagane. Łańcuchy mogą być obowiązkowe na niektórych odcinkach drogi. Samochody mogą być wyposażone w opony z kolcami (od początku listopada do końca marca, przy ograniczeniu prędkości poza terenem zabudowanym do 90 km/h, w terenie zabudowanym do 50 km/h). Auto musi posiadać naklejkę informującą, że jest w nie wyposażone. Pomimo że opony zimowe nie są wymagane, kierowcy powinni je stosować, szczególnie w Alpach Francuskich.

Niemcy:


Według niemieckiego kodeksu drogowego kierowcy zobowiązani są przystosować wyposażenie swojego pojazdu do warunków pogodowych, stąd mowa o „sytuacyjnym wymogu posiadania opon zimowych". Kierowcom, którzy naruszą ten przepis, grozi mandat oraz punkty karne.

Włochy:

Korzystanie z opon zimowych nie jest wymogiem, z wyjątkiem kilku odcinków dróg. Nie ma sprecyzowanych przepisów dotyczących używania łańcuchów. Auta na oponach z kolcami muszą przestrzegać ograniczeń prędkości (90 km/h poza terenem zabudowanym, 50 km/h w terenie zabudowanym). Praktyka nakazuje jednak, by przed zimowym wyjazdem do Włoch zamontować w naszym aucie opony zimowe.

Łotwa:

Podobnie jak w Finlandii, na Łotwie opony zimowe są wymagane w okresie od 1 grudnia do końca lutego.

Litwa:


Opony zimowe są tutaj obowiązkowe od 1 listopada do 1 kwietnia.

Norwegia:

Auta zagraniczne poruszające się na terytorium Norwegii nie muszą być wyposażone w opony zimowe, chociaż są one bardzo zalecane. Wszyscy kierowcy muszą zamontować w swoich pojazdach opony przystosowane do warunków pogodowych i - w razie potrzeby - także łańcuchy.

Rumunia:


Aktualnie w Rumunii nie ma żadnych przepisów dotyczących opon zimowych. Ministerstwo Transportu ogłosiło, że rząd uchwali w grudniu 2010 r. ustawę zobowiązującą kierowców do wyposażania swoich pojazdów w opony zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. Nowy przepis wejdzie w życie w 2011 r.

Słowacja:

Opony zimowe są na Słowacji obowiązkowe w szczególnych warunkach pogodowych.

Słowenia:

Opony zimowe są obowiązkowe w okresie od 15 listopada do 15 marca. Oznacza to konieczność stosowania albo opon zimowych, albo opon radialnych o minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej cztery milimetry. Jednak wg prawa słoweńskiego dwie opony zimowe zamontowane w pojeździe wystarczą. Eksperci jednak zalecają montaż opon zimowych na wszystkich kołach.

Szwecja:

W Szwecji samochody zagraniczne nie muszą być w okresie zimowym wyposażone w opony odpowiednie na tę porę roku. Opony zimowe są natomiast obowiązkowe dla pojazdów tutaj zarejestrowanych. Jednak nie zaleca się podróżowania w tamte rejony bez opon zimowych ze względu na nieużywanie chemicznych środków do walki z oblodzeniem  oraz nikłą ilość piasku rozsypywanego na drogach.

Szwajcaria:


W Szwajcarii opony zimowe nie są ustawowo wymagane. Zaleca się jednak ich montaż, ponieważ jeśli dojdzie do kolizji, kierowca auta wyposażonego w opony letnie może być uznany za współwinnego, co wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Szwajcarskie ubezpieczenie nie obejmuje wypłaty odszkodowań w takich przypadkach. Łańcuchy i kolce są opcjonalne. Mogą być one jednak wymagane przez znaki (także w przypadku pojazdów z napędem na wszystkie koła). Kolce są zakazane na większości dróg w Szwajcarii. Podczas jazdy na oponach z kolcami obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h poza terenem zabudowanym i do 50 km/h w terenie zabudowanym.

Źródło: CONTINENTAL