Wydrukuj tę stronę

Czy warto pompować koła azotem ?

Czy warto pompować koła azotem ?
Tak, ponieważ powietrze niszczy koła.
 

  • Wilgoć i CO2 zawarte w powietrzu wywołują korozję felg i zaworów. Skorodowane koła tracą szczelność - uchodzi powietrze mimo tego, że nie widzisz żadnych uszkodzeń.
  • Powietrze utlenia gumę. Wewnętrzna warstwa opony kruszy się. Powstają mikropęknięcia, przez które koło traci ciśnienie.
  • Powietrze rozgrzewa się przy szybkiej jeździe. Zawarta w powietrzu wilgoć zamienia się w parę. Wzrasta ciśnienie gazu w kole powyżej wartości zalecanej przez producenta. Opona przestaje amortyzować, spada jej przyczepność, szybko zużywa się środkowy pas bieżnika.
  • Powietrze zauważalnie zmienia swoje ciśnienie w zależności od temperatury. Zbyt niskie ciśnienie zimą lub po chłodnej nocy 'spala' oponę i powoduje szybkie zdarcie boków bieżnika. Zbyt wysokie ciśnienie latem, w słoneczny dzień lub przy szybkiej jeździe zmniejsza przyczepność, redukuje tłumienie drgań i powoduje szybsze zużycie środkowego pasa bieżnika.

Co się dzieje po zastąpieniu powietrza azotem ?

Brak powietrza w kole to brak tlenu, wilgoci, CO2 oraz zanieczyszczeń pochodzących z instalacji sprężonego powietrza, jak oleje i smary. Azot dzięki swoim cechom fizykochemicznym nie powoduje negatywnych zjawisk, z którymi mamy do czynienia przy stosowaniu powietrza.

Po napompowaniu azotem koła będą miały stałe ciśnienie niezależnie od temperatury gazu wypełniającego oponę. Prawidłowe ciśnienie to mniejsze opory toczenia (mniej paliwa), wolniejsze zużywanie się kół i elementów zawieszenia (więcej kilometrów), lepsze tłumienie drgań i hałasu (wygodniej), lepsza przyczepność opon (bezpieczniej).

Przy najbliższej wizycie w naszym serwisie zapytaj o pompowanie azotem. Nasz personel udzieli Ci dodatkowych informacji.

 

Azot – jako gaz obojętny, suchy i niepalny jest szeroko używany w technice do zastępowania niepożądanego tlenu w procesach produkcyjnych. W przypadku kół pojazdów, zastosowanie azotu eliminuje zjawisko spadku ciśnienia w oponach spowodowane przenikaniem cząsteczek tlenu przez ścianki opony. Azot w oponach umożliwia eksploatację pojazdu ze stałym ciśnieniem w kołach przez długi czas, niezależnie od warunków zewnętrznych. Efektem jest większe bezpieczeństwo jazdy oraz wysoka trwałość opon.

 

« powrót